Thukul Cetak, buanglah nama Thukul itu…

PERSPEKTIF/SASTERA/SEMASA Teks oleh: XX

Seperti ribut taufan yang melanda, dunia buku di Malaysia gempar kerana isu penerbit buku Thukul Cetak yang melancarkan jualan “solidariti” dengan RM100 untuk 10 buku. Mereka berhutang sebanyak RM100,000 kepada kilang pencetak berpunca daripada cetakan 52 tajuk dan buku-buku yang berlebihan semasa Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2017. Dalam istilah ekonomi, kita menamakan hal ini sebagai pengeluaran berlebihan atau “overproduction”. Dalam istilah kasar, kita menyebutnya sebagai ketamakan. Sama ada benar mereka tidak ada duit untuk membayar hutang itu atau sebaliknya, itu kita serahkan kepada Tuhan dan Thukul Cetak. Yang pasti, orang-orang dalam Thukul Cetak adalah pemain-pemain dalam industri buku. Mereka faham benar bagaimana ingin berniaga.

Tempoh masa terdekat ini juga sangat genting untuk Thukul Cetak. Beberapa waktu yang lepas mereka juga yang menjadi kontroversi kerana banyak isu. Daripada isu penerbitan terjemahan Mein Kampf – Hitler yang fasis, jualan buku Manifesto Komunis di Jakarta, menerbitkan buku Pak Latiff Mohidin tanpa kebenaran, masalah buku T. Alias Taib, tidak membayar penterjemah, memotong nama Triyanto Triwikromo pada buku Berbasikal ke Neraka (tajuk asal Bersepeda ke Neraka) sehinggalah isu buku Kisah-kisah Melawan dalam Al-Quran yang dianggap meniru buku Kisah-Kisah Pembebasan dalam Al-Quran (Eko Prasetyo), Thukul Cetak memang menghadapi banyak masalah. Tidak dapat dipastikan juga jika isu-isu itu sudah selesai atau belum. Tulisan ini tidak bermaksud untuk mengulas isu-isu tersebut. Dalam lumrah perniagaan pasti ada pasang surutnya dan kita sangat bersimpati dengan kejadian hutang yang menimpa mereka.

Namun, ada perkara yang perlu dipertanyakan kepada Thukul Cetak. Satu hal penting yang perlu dijejak kembali seawal penubuhan Thukul Cetak. Kenapa mengambil nama Wiji Thukul sebagai nama syarikat penerbitan? Apakah ada sebarang signifikan? Majalah Tumbuh yang diterbitkan oleh mereka juga diyakini diambil daripada nama Thukul yang bermaksud ‘tumbuh’. Ini belum lagi ditambah dengan slogan mereka “Keras dan Melawan” yang mewujudkan persepsi kepada masyarakat bahawa mereka ialah sebuah syarikat penerbitan yang melawan. Entah kebetulan atau tidak, slogan itu juga hampir sama dengan slogan penerbit buku di Indonesia, Resist Book yang menggunakan slogan “Baca dan Lawan”. Persoalannya, kenapa guna nama Thukul? Apa yang melawannya mereka? Mereka melawan apa dan siapa? Apakah mereka tidak tahu sejarah Wiji Thukul? Seorang kiri yang menentang kuat kapitalis. Sewaktu buku-buku kiri mereka sedang naik, Thukul Cetak bersikap bersahaja dan tidak membuat sebarang penafian. Terkini, mereka membuat pernyataan pula bahawa mereka ialah penerbit plural. Di manakah etika mereka sebagai penerbit?

Betul, Thukul Cetak boleh memberikan hujah bahawa di luar sana ramai lagi yang menjual buku dan kemeja-T berelemen kiri dan perlawanan. Kehidupan yang penuh pancaroba ini membuatkan ramai orang ingin menceburi bidang perniagaan supaya dapat bertahan dari segi ekonomi. Lebih-lebih lagi minat mereka pada kesenian. Golongan ini pula hanya terdiri daripada orang-orang kecil yang tidak mampu pun untuk ke konsert-konsert antarabangsa. Ataupun menaja percutian ke luar negara sebagai promosi mereka. Mereka juga tidak melakukan kerjasama besar dengan agensi kerajaan yang bersifat pro-kapitalis sebagaimana yang dilakukan oleh Thukul Cetak. Bahkan, sepengetahuan penulis, tidak ada yang menggunakan nama seumpama Wiji Thukul untuk menjual produk-produk mereka. Mungkinkah benar apa yang dinyatakan dalam buku “The Rebel Sell: How the Counter Culture became Consumer Culture?”. Malah, di Indonesia sendiri tidak ada yang berani untuk menggunakan nama Wiji Thukul. Mungkin, MarjinKiri dan Resist Book juga tidak mengenali betul Thukul Cetak.

Ia bukan sesuatu yang aneh jika muncul penerbit yang kewujudannya untuk keuntungan dan tidak mempunyai prinsip. Keuntungan yang diperoleh sudah pasti untuk mengembangkan syarikat penerbitan mereka. Ini bukan sesuatu yang baru. Ia jauh berlainan dengan penerbit-penerbit buku yang dicetuskan daripada gerakan atau organisasi tertentu. Contohnya, gerakan kiri yang menerbit buku dengan motif untuk mendanai pergerakan mereka dan sebagai alat materi mereka. Tujuan mereka terang-terang adalah untuk politik dan idea-idea mereka. Penerbit buku yang tanpa gerakan wataknya memang cuma ingin menjual sahaja. Ia adalah sesuatu yang sudah patut kita ketahui. Sama-sama ingin berdagang bagi kelangsungan hidup. Ia tidak perlu dibahaskan. Namun, apabila Thukul Cetak menggunakan nama Thukul, sentimen perlawanan, ingin memandaikan masyarakat atau slogan terbaru mereka “bangsa membaca bangsa melawan” supaya buku-buku mereka laku, kita pun tertanya-tanya seratus ribu soalan sebagaimana seratus ribu ringgit yang berjaya dikutip oleh mereka pada akhir kempen jualan kilat mereka.

Akhir kata, Thukul Cetak, buanglah nama Thukul itu…. Jika Wiji Thukul ada, pasti ditempelaknya anda kerana mengeksploitasi namanya. Anda pula tidak kiri seperti beliau. Dengan menggunakan namanya, anda sebenarnya hanya ingin menjual dan membuat laku sahaja. Penulis mengakui penulis takut kerana cuma menggunakan nama XX untuk menulis artikel ini. Sekurang-kurangnya, penulis tidak menyalahgunakan nama Wiji Thukul, dan tidak pula menggunakan laman sosial syarikat sendiri untuk memaki pengkritik-pengkritik dengan kata-kata makian….

Balik ke Atas